مراحل تهیه و تولید نان

آشنایی با مراحل تهیه و تولید نان

آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که مراحل تهیه و تولید نان چگونه است؟ بسیاری حتی در مورد آن فکر نکرده اند، زیرا ایده تهیه نان را یک فرآیند طولانی و پیچیده می دانند. اما باید بدانید که این فرآیند، ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اگر می‌خواهید از طریق نانوایی و پخت نان وارد دنیای پخت و پز با کمک دستگاه های صنعتی شوید، فقط باید خوب تمرین کنید، عشق را وقف آن کنید و بالاتر از همه صبر و حوصله زیادی داشته باشید. در مراحل پخت نان باید صبور باشید و با تکرار و تمرین تبحر لازم را در حرفه خود بدست بیاورید.

در این مقاله رامین ماشین به عنوان مرکز ارائه دهنده انواع تجهیزات نانوایی مانند دستگاه دیوایدر نان، گرد کن خمیر، چانه گیر بربری و تافتون و …. قصد دارد که تک تک مراحل تهیه و تولید نان را برایتان شرح بدهد تا اگر قصد ورود به این حرفه را دارید با آگاهی کامل به آن وارد شوید.

بررسی مراحل مختلف تهیه نان

بررسی مراحل مختلف تولید نان

بیایید مراحل تولید و پخت نان را باهم مرور کنیم تا بتوانیم یک نان خوب و با کیفیت درست کنیم. تهیه نان شامل مراحل مختلفی است که انجام تمام این مراحل ضروری نیستند، اما انجام آن ها در نانوایی های مختلف بسیار رایج است. و به شما کمک می کند تا فرآیند تهیه نان را به روشی ساده درک کنید. اگر به دنبال آشنایی با مراحل پخت نان هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مرحله اول: همه مواد را آماده کنید

مانند هر دستور پخت دیگری، تهیه نان نیاز به آماده سازی خاصی دارد. اگر می‌خواهید همه چیز را در اختیار داشته باشید و از غافلگیری‌های لحظه آخری اجتناب کنید، قبل از شروع همه مواد مورد نیازتان را آماده بگذارید. به طور کلی برای پختن نان مهم ترین ماده مورد نیاز آرد است. مثلا برای پخت نان لواش آرد، روغن، نمک و آب به میزان کافی مورد نیاز است. اگر دوست دارید می توانید کنجد هم خریداری کنید و به خمیر اضافه کنید.

لازم است پیش از شروع پخت حتما دستور پخت را با دقت بخوانید، همه مواد را متناسب با نیازتان وزن کنید و جمع آوری کنید. حالا وقت آن رسیده که دست به کار شوید. فراموش نکنید برای درست کردن نان خوب، باید آرام آرام این کار را انجام دهید. توصیه می کنیم صبور باشید، همه مقادیر را خوب وزن کنید تا خمیر به بهترین نحو آماده شود.

بیشتر بخوانید: بررسی مزایا و معایب تولید نان صنعتی اتوماتیک

مرحله دوم: مواد را خوب مخلوط کنید

در بسیاری از مواقع، نان هایی وجود دارند که تنها از مخلوط کردن مواد و استراحت دادن به آن ها به دست می آیند. خمیر این نان ها نیازی به ورز دادن زیاد ندارند. گاهی تنها لازم است که به مواد مخلوط شده استراحت بدهید تا خود به خود خمیر آماده شود. اما مواردی هم وجود دارد که خمیر نان نیاز به ورز دادن های بیشتری دارد چون به خوبی همه مواد با هم مخلوط نشده است و گلوله های خمیری در آن دیده می شود.

این مرحله اصلی ترین مرحله در تهیه و تولید نان است و چیزی که باید به آن برسید این است که وقتی همه مواد را با هم مخلوط می کنید، یک توده یکدست ایجاد شود. این کار به شما اطمینان می دهد که تمام مراحل بعدی قطعا به درستی کار خواهند کرد. اگر می خواهید این کار را به صورت صنعتی و تخصصی انجام بدهید باید از دستگاه گرد کن خمیر برای مخلوط کردن و ایجاد چانه هایی با وزن یکسان و یکدست استفاده کنید.

مرحله سوم: ورز دادن

در مرحله سوم، آنچه ما نیاز داریم گلوتن است. گلوتن همان چیزی است که بافت کشسان خمیر و در نهایت ترد بودن نان شما را تضمین می کند. بسته به نوع و وزن خمیر، میزان گلوتنی که به آن میزنید متفاوت است. به همین جهت شما باید بهترین ترکیب را انتخاب کنید که بافت خمیر نان همچنان نرم باقی بماند. در این مرحله است که فرآیند تخمیر نان شروع می شود و خمیر ها در چانه های مختلف حجیم می شوند.

مرحله چهارم: تخمیر

تخمیر مرحله ای است که نشاسته به گلوکز تبدیل می شود. مسئول انجام این کار باکتری هایی هستند که وارد مخمر می شوند. اینها از قندها تغذیه می کنند و دو پدیده را به وجود می آورند:

  • تولید دی اکسید کربن و اتانول
  • آنها تعداد زیادی مولکول مسئول اسیدها (از طعم نان) تولید می کنند.

در پایان، تخمیر باعث ور آمدن خمیر می شود و نان اسفنجی و سبکی به دست می آید. اگر به صورت صنعتی بخواهید این مرحله را انجام بدهید باید از دستگاه تخمیر نان استفاده کنید. در این مرحله از تهیه نان، باید در نظر داشته باشید که طعم آن فقط از آرد نیست، بلکه از باکتری ها نیز بدست می آید. نان به زمان نیاز دارد تا شکل و بالاتر از همه طعم خود را بگیرد. بنابراین، در این مرحله باید کنترل کنیم و اجازه دهیم باکتری ها کار خود را انجام دهند تا طعم، عطر و طعم نان را حفظ کنند.

مرحله پنجم: نان را شکل دهید و تخمیر دوم را انجام بدهید.

در مرحله قبل خمیر پر از گاز و عطر است که حالا باید شکل دلخواه را به آن بدهیم. روش‌های رایج برای آماده‌سازی نان، قالب نان است. بعد از اینکه خمیر فرم گرفت، می گذاریم در دمای محیط استراحت کند. زمان تخمیر لازم در اینجا یک ساعت است.

برای اینکه بدانیم آیا خمیر برای پخت آماده است یا خیر، می توانیم:

  1. آن را با انگشت فشار دهید و اگر در مدت کوتاهی شکل اولیه خود را به دست آورد، آماده رفتن به فر است.
  2. اگر اندازه اولیه آن دو برابر شده باشد، نیز برای پخت آماده است.
  3. برش زدن از وسط خمیر: در صورت تشکیل خرده خمیر، خمیر آماده است.

مرحله هفتم: بریدن نان

بریدن نان

نان در حین پخت حجم پیدا می کند، بنابراین برش برای کنترل و هدایت انبساط خمیر است و بهتر است در زمان مناسب انجام شود. تبریک می گوییم نان شما آماده است. در اینجا احتمالاً می خواهید یک لقمه از نان بخورید، اما هنوز این کار را نکنید. باید کمی صبر کنید تا خنک شود و همه طعم ها جا بیفتند.

به خاطر داشته باشید که این مقاله یک راهنما است، تا شما روند را درک کنید، اما آنها مراحلی نیستند که شما باید به طور جدی دنبال کنید. برای پخت نان باید به صورت تخصصی تمام مراحل را باید با جزئیات دنبال کنید. اگر این مطلب از مرکز فروش دستگاه رول کن نان فانتزی رامین ماشین در مورد آشنایی با مراحل تهیه و تولید نان برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره رایگان در این زمینه دارید نیز می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *