تولید نان صنعتی اتوماتیک

بررسی مزایا و معایب تولید نان صنعتی اتوماتیک

نان یکی از مهم‌ ترین و اساسی‌ ترین مواد غذایی در جامعه‌ های مختلف است که از گذشته‌ های دور تا به امروز جزء اصلی تغذیه انسان ‌ها محسوب می ‌شود. در طول تاریخ، تولید نان به صورت سنتی و دستی انجام می‌ شده است، اما با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد ماشین آلات اتوماتیک امروزه نان صنعتی به عنوان یک گزینه ی سریع و آسان تر برای تهیه و مصرف به وجود آمده است.

نان صنعتی با استفاده از فرآیند های خودکار و مکانیزه ای هم چون دستگاه دیوایدر نان و… به صورت انبوه تولید می ‌شود که به کاهش زمان تهیه و حفظ کیفیت محصول و بالا رفتن میزان تولید کمک می ‌کند. این نان‌ ها معمولاً حاوی ترکیباتی مانند: آرد، آب، مخمر و نمک هستند اما ممکن است به دلیل اضافه شدن مواد نگه دارنده و افزودنی ‌های دیگر از نظر ترکیبات متفاوت با نان‌ های سنتی باشند.

از آن ‌جایی که این نان ها به دلیل سرعت تولید و قیمت مناسب گزینه ی مناسبی برای مصرف روزانه به شمار می آیند. در اکثر کشور ها به عنوان یک محصول اصلی در سبد غذایی خانواده ‌ها حضور دارند. اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن ها ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود، بنابراین تنوع در نوع نان‌ های مصرفی به ویژه نمونه های سنتی و طبیعی نیز بسیار حائز اهمیت است. رامین ماشین در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب نان های صنعتی خواهد پرداخت. تا انتها با ما همراه شوید.

تعریف نان صنعتی:

تعریف نان صنعتی

نان صنعتی به نانی گفته می‌ شود که به صورت صنعتی و با استفاده از ماشین ‌آلات و فناوری‌ های پیشرفته مثل: دستگاه گرد کن خمیر، رول کن و… تولید می ‌شود. این نان ‌ها عموماً به صورت اتوماتیک و در مقیاس بزرگ و در واحد های تولید صنعتی یا کارخانه‌ های نان تهیه می گردند.

این نان‌ ها معمولاً به صورت سفید، قهوه‌ ای، گندمی و… عرضه می‌ شوند و به عنوان یک گزینه سریع و آسان برای تهیه و مصرف نان در بازار موجود هستند. معمولاً آن ها عمر مفید بیشتری نسبت به نان‌ های سنتی دارند و به دلیل سرعت تولید، قیمت مناسب و آسانی در دسترسی انتخاب بسیاری از افراد در جوامع مختلف اند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: راهکار هایی برای بهبود کیفیت نان فانتزی

مزیت های تولید نان صنعتی با دستگاه های اتوماتیک:

با استفاده از ماشین ‌آلات اتوماتیک و خودکار، تولید نان به صورت انبوه و با سرعت بالا صورت می‌ گیرد که این امر باعث تأمین سریع تر نیاز های بازار و مردم می ‌شود. هم چنین استفاده از این فناوری می تواند منجر به کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ های مربوط به استخدام شود که پایین آمدن هزینه‌ های تولید و افزایش سود آوری را در پی دارد. شما می توانید با این روش هر نانی را با هر نوع آردی در تعدادی بالا تولید کنید. علاوه بر آن صنعتی شدن نان نیاز به انرژی کم تری دارد و برای پخت آن نیاز به حرارت مستقیم نیست.

فرآیند تولید نان صنعتی اتوماتیک به صورت دقیق و استاندارد انجام می ‌شود که این امر یکنواختی در تهیه محصول نهایی را تضمین می کند. تمام مشکلات بهداشتی مرتبط با تماس دست با مواد اولیه ی نان در این روش به خاطر وجود دستگاه چانه گیر بربری و… کاهش می یابد و در نتیجه محصولات به شیوه ‌ای بهداشتی تر تولید شوند.

بررسی معایب نان صنعتی:

معایب نان صنعتی

هر چند تولید نان صنعتی اتوماتیک دارای مزایایی است، اما برخی معایب نیز وجود دارند که باید مد نظر قرار بگیرند. استفاده از ماشین آلات خودکار ممکن است منجر به کاهش کیفیت نان‌ ها شود. زیرا فرآیند تولید به صورت اتوماتیک و بدون نظارت دقیق انسانی انجام می‌ گردد. در برخی از واحد های تولید نان صنعتی از مواد افزودنی و شیمیایی برای افزایش عمر مفید و جلوگیری از فساد استفاده می ‌کنند که ممکن است برای سلامتی مصرف کننده در دراز مدت مضر باشند.

 هم چنین این مدل نان ها فرآیند تخمیر طولانی تری دارند که سبب افزایش اسید فیتیک در آن ها می شود و مردم ترجیح می دهند آن ها را کم تر خریداری کنند. از معایب دیگری که می توان برای آن ها نام برد نداشتن سبوس و نبود آرد پروتئین دار برای تولید آن ها است.

با افزایش استفاده از ماشین های خودکار نیاز به نیروی انسانی کم تر می ‌شود که می ‌تواند به کاهش اشتغال و ایجاد نگرانی‌ های اجتماعی هم منجر شود. این روش تولید نیازمند نگهداری و تعمیرات مکرر دستگاه ها است که می تواند هزینه‌ های اضافی برای واحد های تولید را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن تولید نان صنعتی به این روش ممکن است منجر به افزایش تولید پسماند ها و آلودگی محیط زیست شود که نیاز به راهکار های مناسب برای مدیریت آن ها دارد.

بیشتر بخوانید: چند راهکار ساده برای افزایش فروش نانوایی و قنادی

نتیجه گیری:

تولید نان صنعتی با استفاده از تکنولوژی ‌های پیشرفته و ماشین آلات خودکار امکان تهیه به صورت انبوه و با کیفیت مطلوب را فراهم می ‌کند. این نان ‌ها از نظر ظاهری و طعمی شبیه به نان‌ های سنتی هستند اما به دلیل استفاده از فرآیند های صنعتی و افزودنی‌ های مختلف، ممکن است از نظر ترکیبات و مواد کمی متفاوت تر باشند.

استفاده از این نان ها به عنوان یک گزینه سریع و آسان برای تهیه و مصرف در جوامع مدرن بسیار رایج است اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن ها ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود. بنابراین پیشنهاد من به شما عزیزان ترجیح دادن نان‌ های سنتی و طبیعی به صنعتی و مصرف کردن آن ها است.

به طور کلی، این روش تولید نان با کمک دستگاه های اتوماتیک سبب تولید به شکلی انبوه می شود که کاهش هزینه‌ ها و افزایش بهره ‌وری را در پی دارد و نقش مهمی در تأمین نیاز های غذایی جوامع دارد. اما برای حفظ مرغوبیت و بهداشت محصولات لازم است استاندارد های بهداشتی و کنترل کیفیت مناسبی را در فرآیند تولید اعمال کرد.

در صورتی که به دنبال خریداری دستگاه برش نان تست و کلیه ی تجهیزات نانوایی هستید، می توانید به شرکت رامین ماشین مراجعه کنید و تجهیزات با کیفیتی را تهیه نمایید. همچنین اگر این مطلب از شرکت رامین ماشین برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *