فر های پخت نان

معرفی انواع فر های پخت نان + راهنمای انتخاب بهترین فر نانوایی

در صنعت نان و شیرینی استفاده از فناوری های مناسب می تواند به بهبود کیفیت و بهره وری فرایند تولید کمک کند. فر یکی از دستگاه های استفاده شده در کارخانه ها و واحد های تولید نان است، انتخاب بهترین فر برای واحد های تولید نان از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته در کسب وکار های مربوط به پخت نان های حجیم و نیمه حجیم از کاسه های آب برای بخار درون فر استفاده میشد، زیرا بدون وجود بخار آب کافی نان مطلوبی بدست نمی آمد. اما با گذشت زمان و رشد صنایع فرهایی ساخته شده که نگرانی های افراد شاغل در این زمینه را کاهش داده است.

رامین ماشین به عنوان مرکز فروش انواع تجهیزات نانوایی اعم از دستگاه رول کن نان فانتزی، تکه کن خمیر، چانه گیر، دیوایدر نان و … در این مقاله قصد دارد به معرفی انواع فر های پخت نان بپردازد. امید است پس از مطالعه این مقاله بتوانید بهترین فر را متناسب با نیاز کسب و کارتان خریداری کنید. تا انتها با ما همراه شوید.

معرفی فر های طبقه ای:

فر های طبقه ای

فر های طبقه ای به صورت افقی و در طبقات مختلف برای پخت نان و شیرینی استفاده می شوند. درون فر های طبقه ای یک سیستم لوله کشی آب وجود دارد و به همین دلیل به آن ها فر بخاردار نیز گفته می شود. فرآیند پخت نان در فر های طبقه ای با کمک گردش هوار گرم و دادن گرمای غیر مستقیم به نان انجام می شود. این فر ها دارای قابلیت کنترل دما، رطوبت و زمان پخت هستند. همانطور که از نام این فر ها مشخص است این فرها با توجه به سایزشان دارای طبقات مستقل از هم میباشند که همین موضوع سبب می شود تا حرارت به طور همزمان در هر طبقه به صورت غیرمستقیم پخش شود. هر طبقه از این فر ها به صورت جداگانه سیستم بخار دارند که هنگام قرار دادن خمیر های گرد شده توسط دستگاه گرد کن خمیر با هوای داغ پخته می شود. به همین ترتیب محصولات درون فر به صورت یکنواخت پخته میشوند.

استفاده از فرهای طبقه ای به کارخانه ها این امکان را می دهد که در یک زمان، بسیاری از محصولات را پخته و تولید کنند، این امر منجر به افزایش بهره وری و کاهش زمان تولید میشود.

انواع فر های طبقه ای:

  1. فر های طبقه ای 16 دیس
  2. فر های طبقه ای 8 دیس

مزایا فر های طبقه ای:

  1. مصرف انرژی کم
  2. دارای سیستم ایمنی برای جلوگیری از هر خطر
  3. سهولت در پر وخالی کردن فر

معایب فر های طبقه ای:

  1. تمیز کردن سخت: زیرا هر طبقه جداگانه باید تمیز شود
  2. پیچیدگی واجزای متعدد: برای کارکرد بهینه باید منظم تعمیر ونگهداری شود.
  3. پتانسیل پخت ناهموار: درصورت عدم نگهداری مناسب می توانند دارای نقاط گرم و سرد باشند.

عوامل مهم در خرید فرهای طبقه ای:

  1. کارایی و قابلیت کنترل دما و رطوبت
  2. ابعاد و ظرفیت فر بر اساس نیاز واحد تولیدی
  3. امکانات ایمنی
  4. قابلیت نگهداری وتعمیرات

ابعاد فرهای طبقه ای معمولا متغییر است و بستگی به مدل آن دارد . اما در کل این فرها دارای ابعادی بزرگ هستند تا بتوانند حجم بزرگی از محصولات را در یک زمان بپزند. مثلا فر های 16 دیس به طول 05/3 سانت متر، عرض 182 سانتی متر و ارتفاع 2 متر هستند و فر های 8 دیس به طول 25/2 سانتی متر، عرض 182 سانتی متر و ارتفاع 2 متر هستنند.

ابعاد سینی های استفاده شده در فر های طبقه ای می تواند متنوع باشد، با این حال ابعاد استاندارد این سینی ها 90*60 است، همچنین بسته به نوع محصولاتی که در این سینی ها قرار می گیرند شکل سینی ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید در مورد راه اندازی نانوایی بدانید

معرفی انواع فر های گردان:

فرهای گردان

یکی دیگر از انواع فر های استفاده شده در واحد های تولید نان و شیرینی فر های گردان می باشد. این فرها برای پخت انواع نان ها،شیرینی ها و کیک ها و سایر محصولات مشابه استفاده میشوند و با دوران گردان ،گرمای یک نواختی به محصولات اعمال می کنند

مزایا فر های گردان:

  1. توزیع یکنواخت گرما
  2. صرفه جویی در زمان
  3. کارایی بالا
  4. حفظ رطوبت محصولات
  5. اشغال فضای کمتر

معایب فر های گردان:

  1. قیمت بالا
  2. مصرف انرژی زیاد

فر های گردان در سری های متفاوتی مثل 8 دیس، 10 دیس، 12 دیس، 14 دیس و 16 دیس وجود دارند. این فر ها دارای سیستم های بخار به صورت آبشاری، رادیاتی و سیلندری هستند، که بهترین و رایج ترین آن ها سیستم بخار آبشاری است زیرا زمان انتقال بخار به محصولات بین 8 الی 10 ثانیه است که زمان کمتری نسبت به دو سیستم دیگر است.

فر های گردان به طول 240 سانتی متر، عرض160 سانتی متر و ارتفاع آن با دینام 270 سانتی متر است.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماشین آلات صنعتی جهت بهبود سرعت پخت نان

عوامل مهم در خرید فر های گردان:

  1. محیط خوب
  2. ارتفاع مناسب
  3. تهویه خوب محیط

در هنگام خرید فر های گردان توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. ایمنی دستگاه
  2. ضمانت دستگاه
  3. کف گرد یاسقف گرد بودن
  4. افت دما دستگاه
  5. توان مشعل دستگاه

نگهداری مناسب از فر های گردان اهمیت بالایی دارد تا عمر مفید و کارایی این تجهیزات حفظ شود. در ادامه نکاتی را برای نگهداری فر های گردان یاد آور می شویم:

  1. تمیز کاری منظم: پس از هربار استفاده با استفاده از پاک کننده های مناسب برای از بین بردن زنگ و رسوبات استفاده کنید.
  2. حفظ رطوبت مناسب: اطمینان حاصل کنید که سیستم رطوبت دهی به درستی عمل می کنند و محیط مناسبی برای پخت محصولات ایجاد می کنند.
  3. بررسی قطعات مکانیکی: برای جلوگیری از هر گونه خرابی قطعات مکانیکی مانند موتور و بلبرینگ ها را در دوره های منظم بررسی کنید.
  4. مراقبت از لوازم جانبی: هر گاه لوازم جانبی مانندسینی ها ،ارابه ها(گاری ها) ، سیم ها و دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند باید به دقت آنها را تمیز کرده ونگهداری کنید
  5. نگهداری از سطوح بیرونی: همیشه به دقت از سطوح بیرونی فر،به ویژه سطوح چرخان، مراقبت کنید و از آن ها در برابر ضربه ،خراش و زنگ محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: تولید در صنعت نان حجیم و نیمه حجیم

سخن آخر:

انتخاب بین فر های طبقه ای و گردان بستگی به نیاز ها و شرایط خاص هر واحد تولیدی دارد، به طور کلی اگر واحد تولیدی شما نیاز به تولید حجم بالایی از محصولات با زمان پخت کم دارد، استفاده از فر گردان مناسب تر است. اما اگر نیاز به تنوع و کنترل دقیق تر بر روی فرایند پخت دارند فر های طبقه ای انتخاب بهتری می باشد. اگر این مطلب از مرکز فروش دستگاه تکه کن خمیر نانوایی رامین ماشین برایتان مفید بود یا تجربه ای در زمینه خرید یا استفاده از این فر های پخت نان دارید یا نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی یا استعلام قیمت خرید این دستگاه ها دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها آن را با ما به اشتراک بگذارید یا با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *