نان حجیم و نیمه حجیم

تولید در صنعت نان حجیم و نیمه حجیم

نان یکی از اصلی ترین مواد غذایی است و حدود 20 الی 25 درصد پروتئین بدن و بین 40 تا 60 درصد از انرژی ما از طریق مصرف نان تامین می گردد. و نان در انواع مختلفی تولید می شود که یک دسته آنها نان حجیم و نیمه حجیم می باشد. نان های حجیم پس از پخت بافت اسفنجی و یکنواختی پیدا می کنند. دسته بندی حجیم و نیمه حجیم با توجه به ضخامت نان است. اگر ضخامت بین 2/5 تا 5 سانتی متر باشد به آن نان نیمه حجیم و بیش از این ضخامت را نان حجیم می گویند.

امروزه اکثریت خانوار ها ترجیح می دهند به جای نان های مسطح از نان حجیم که ارزش غذایی بالا و دوریز کمتری دارد استفاده کنند. این نان ها به علت ضخامت بالایی که دارند فرآیند تخمیر آن ها به خوبی انجام می شود و همین موضوع سبب می شود تا هضم این نان ها آسان تر باشد. همانطور که میدانید نان حجیم انواع مختلفی دارد مثل نان تست، نان سوخاری، نان باگت، نان ساندویچی، نان شیرمال، نان بروتچن، نان همبرگر، نان یوفگا، نان پیتا و… یکی از مشاغلی که امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی افراد و گسترش فست فود ها مورد توجه افراد قرار گرفته است داشتن مجموعه نان حجیم و نیمه حجیم است. در این مقاله شرکت رامین ماشین به عنوان مرکز فروش دستگاه گرد کن خمیر قصد دارد به نکاتی در تولید نان حجیم و نیمه حجیم و ماشین آلات مورد نیاز آن بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

نکاتی جهت ورود به صنعت تولید نان حجیم و نیمه حجیم

اگر قصد فعالیت و تولید در صنعت نان حجیم و نیمه حجیم را دارید باید نکاتی را مدنظر داشته باشید:

گام اول: در راه اندازی هر کسب و کاری داشتن برنامه و طرحی جامع از اهمیت بالایی برخوردار است، این کار به شما کمک می کند تا ویژگی های کسب و کار خود را شناسایی کنید و مسیر حرکت خود را مشخص کنید. این برنامه می تواند شامل: برآورد هزینه های اولیه، تعیین کیفیت پخت و راه های رسیدن به آن، مسیر فروش و بازاریابی و… است.

گام دوم: تولید کننده نان باید، اطلاعات کافی در زمینه تولید نان و ویژگی های آن داشته باشد و با نیاز بازار در منطقه خود آشنا باشد.

گام سوم: علاقمندی است. آیا تولید کننده واقعا به این کار علاقه مند است یا خیر؟

تولید نان و وارد شدن به این حوزه با این تفکر که من از نان خوشم می آید پس موفق خواهم شد تفاوت دارد. برای اطمینان از این کار حتما باید خود را مورد آزمون قرار دهید و مدتی را به عنوان کارآموز در یک واحد تولید نان کار کنید تا از جزئیات کار آگاهی یابید

گام چهارم: اگر مطمئن هستید که میخواهید تولید کننده نان حجیم باشید از اتحادیه محل زندگی خود در مورد ویژگی ها و مشخصات محل کارتان (مساحت، ارتفاع، وضعیت کف، دیواره و…) استعلام نمایید.

گام پنجم: کسب مجوز های لازم برای تاسیس و راه اندازی مجموعه نان. یکی از مجوز ها داشتن گواهی توانایی تولید نان از موسسه ای معتبر مثل فنی حرفه ای است.

در بعضی از شهرستان ها داشتن دوسال سابقه کار در واحد تولید نان حجیم را معادل گواهی فنی حرفه ای می دانند.

گام بعدی در این راه، پس از تامین مکان محل تولید طراحی مناسب جهت استفاده بهینه از فضا است و در صورت نیاز اصلاحات لازم را جهت ایجاد محیطی استاندارد انجام دهید.

گام هفتم: انتخاب ماشین آلات مورد نیاز، متناسب با ظرفیت تولید وفضای کسب و کارتان می باشد. تجهیزات مورد استفاده در مجموعه های نان حجیم انقدر پیشرفته است که میتواند وابستگی کار شما به نیرو متخصص را کاهش دهد.

توصیه می شود برای انتخابی هدفمند با افراد خبره ومتخصص که مورد اعتماد شما هستند مشاوره های لازم برای بهترین انتخاب انجام دهید.

گام هشتم: نگهداشتن بخشی از سرمایه  به عنوان سرمایه در گردش است.

گام آخر: در تولید نان و شیرینی آموزش روندی پایان ناپذیر است و همواره باید خود را به روز نمایید تا در بازار رقابت و جذب مشتری موفق باشید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید در مورد راه اندازی نانوایی بدانید.

مواد اولیه در تولید نان حجیم:

مواد اولیه در تولید نان حجیم

آرد به عنوان ماده اصلی ترکیب خمیر است. آرد از آسیاب کردن دانه های گندم بدست می آید. آب، شکر، نمک، روغن و بهبود دهنده ها به عنوان موادی است که به منظور بهبود برخی خواص خمیر و کیفیت نهایی نان به خمیر اضافه می گردد. در آخر پلاستیک جهت بسته بندی و… یکی از موارد مهم در تولید و بسته بندی نان به صورت انبوه می باشد.

ماشین آلات مورد نیاز برای تولید نان حجیم:

دستگاه میکسر یا خمیر همزن:برای هم زدن خمیر و بدست امدن خمیری یکدست مورد استفاده قرار میگیرد

میز کار (استیل):کاربرد های زیادی در این مجموعه دارند و یکی از ملزومات کار است.

دستگاه دیوایدر نان یا تکه کن خمیر: دستگاهی اتوماتیک برای تقسیم کردن خمیر به اندازه های دقیق متناسب با نیاز شما وبدون آسیب رسانی به بافت خمیر

دستگاه گرد کن خمیر: دستگاهی مناسب برای گرد کردن خمیر یا عمل چانه کردن است.

دستگاه استراحت میانی:دستگاهی برای انجام عمل تخمیر یا استراحت چانه ها برای بالا بردن کیفیت نان در زمانی کمتر از حد معمول

دستگاه رول کن: دستگاهی برای فرم دهی به خمیر مناسب نان های باگت

دستگاه گرم خانه: به منظور انجام تخمیر نهایی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای محیطی گرم و مرطوب است.

دستگاه برش نان تست: برای برش نان تست در اندازه ای دقیق و یک شکل کاربرد دارد.

دستگاه فر: یکی از تجهیزات ضروری برای تولید نان حجیم، که انواع مختلفی دارد: مانند فرگردان، فر طبقه ای (DECK) و…

گاری و انواع سینی: گاری یا ارابه برای حمل چانه های خمیر به داخل فر کاربرد دارند. سینی ها شکل، اندازه و جنس های مختلفی دارند و جهت پخت نان و شیرینی مورد استفاده هستند.

برآورد سرمایه اولیه هنگام راه اندازی:

سرمایه اولیه برای راه اندازی نانوایی

سرمایه مورد نیاز برای تاسیس مجموعه نان با توجه به نوسانات قیمت امری غیر قابل پیش بینی است، با این وجود در نظر گرفتن هزینه خرید یا اجاره کارگاه، هزینه های ثابت، مثل مخارج آب، برق، گاز، حقوق و دستمزد نیرو های کار، خرید تجهیزات مورد نیاز و هم چنین خرید مواد اولیه که آرد اصلی ترین آن است، جز مواردی است که باید برای آن برنامه داشت.

مزایا:

  1. پر اهمیت بودن این ماده غذایی در سفره خانواده های ایرانی
  2. داشتن بازار کار رو به رشد
  3. سود دهی بالا
  4. کار آفرینی و اشتغال زایی

معایب:

  1. تهیه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مجموعه یکی از عیب های این شغل می باشد.
  2. نیاز به نیروی انسانی متخصص و باتجربه یکی دیگر از معایب مهم این شغل می باشد.
  3. ساعت کاری بالا نیز یکی از دغدغه های این شغل است.

نتیجه گیری:

راه اندازی مجموعه نان شامل ملاحظات زیادی است از تصمیم گیری در مورد نحوه فروش وبازاریابی و ارائه محصولات متنوع برای داشتن سهم بیشتربازار، چگونگی توسعه کسب وکار خود، کم کرد هزینه ثابت مجموعه و درنتیجه افزایش سود آوری و… توصیه می شود برای موفقیت در این راه از تجربه افراد خبره و متخصص که وفراز ونشیب های این کار را میدانند استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *